• Lataa sivu PDF:nä

    Tulosta tämä sivu

    Voit tulostaa sivunäkymän klikkaamalla "tulostus"-kuvaketta. Tuloste on pdf-muodossa.

  • Lataa vuosikertomus

    Lataa vuosikertomus

    Voit ladata koko vuosikertomuksen 2012, joka pitää sisällään sekä vuosikatsauksen että tilinpäätöksen.

  • Add page to your report

    Tallenna sivu raporttiisi

    Voit luoda oman raporttisi tallentamalla ne vuosikertomuksen sivut, jotka haluat sisällyttää raporttiin.

    Tallenna

    Tallennetut sivut löydät materiaalipankista.

    Sinulla on tallennettua sivua materiaalipankissa

    Siirry materiaalipankkiin

    Siirry
  • Jaa

    Voit jakaa sivuja sosiaalisessa mediassa ja lähettää sivun linkkinä sähköpostin välityksellä.

  • Palaute

    Palaute

    Kaikki vuosikertomukseen liittyvät kysymykset ja palautteet voi lähettää osoitteeseen viestinta@kesko.fi. Vastaamme mielellämme kysymyksiisi!

Ruokakauppa

Ruokakesko on keskeinen toimija Suomen päivittäistavarakaupassa. Yli 900 K-ruokakaupan asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Ruokakesko toimii tehokkaalla ketjuliiketoimintamallilla. Kespro on Suomen johtava HoReCa-alan tukkukauppa, joka tarjoaa asiakkailleen parhaat hankintaratkaisut. Joulukuussa 2012 Ruokakesko avasi ensimmäisen K-ruoka-ketjun päivittäistavarakaupan Pietariin.

K-ruokakaupoissa käy päivittäin 900 000 asiakasta, joiden odotuksissa korostuvat monipuolinen valikoima, asioinnin helppous, edullisuus ja vastuullisuus. Asiakkaiden yksilöllisten tarpeiden ja odotusten täyttäminen on K-ruokakauppojen menestymisen edellytys.

Ruokakeskon keskeisiä tehtäviä ovat tuotteiden keskitetty hankinta, valikoimanhallinta, logistiikka sekä ketjukonseptien ja kauppapaikkaverkoston kehittäminen.

Ruokakeskon ja K-ruokakauppiaiden yhteistoiminta perustuu ketjusopimuksella määriteltyyn ketjutoimintaan, jolla taataan toiminnan asiakaslähtöisyys, tehokkuus ja kilpailuetujen toteutuminen.


Ylivoimaisesti alueensa paras hedelmä- ja vihannesosasto, leipäosasto sekä tuoretta lihaa, kalaa ja valmisaterioita tarjoavat palvelutiskit.
K-ruokakauppojen kilpailuetuja ovat:

  • Laajimmat valikoimat, jotka kattavan ketjuvalikoiman lisäksi sisältävät kunkin kaupan asiakkaiden arvostamia paikallisten tuottajien tuotteita.
  • Yli 2 000 Pirkka-tuotetta, joissa yhdistyvät korkea laatu ja pysyvä edullisuus.
  • Elämykselliset kaupat myyntiesittelyineen ja tuoteuutuuksineen, hyvä palvelu sekä monipuolinen ruoanlaittoon liittyvä osaaminen.
  • Vastuullisuus, joka näkyy asiakkaille esimerkiksi vastuullisten tuotteiden laajana valikoimana.
  • Sähköiset palvelut, jotka vastaavat yksilöllisiä asiakastarpeita.

HERKULLINEN JA MONIPUOLINEN TARJONTA

K-ruokakaupat tarjoavat asiakkailleen alueensa parhaan hedelmä- ja vihannesosaston, leipäosaston sekä tuoretta lihaa, kalaa ja valmisaterioita tarjoavat palvelutiskit. Ruokakesko jatkaa kilpailuetuhankkeiden toteutusta näiden osastojen valikoimien, palvelun ja esillepanojen vahvistamiseksi. Syksyllä 2012 aloitetussa K-kauppias sinua varten –konseptissa K-ruokakauppojen kilpailuedut nostettiin entistä vahvemmin markkinoinnin painopisteiksi.

 

K-kauppias palvelee paikalliset tarpeet huomioiden

Paikallisesti toimivat K-kauppiaat huolehtivat oman kauppansa asiakkaiden palvelusta laajoine valikoimineen, henkilökunnan osaamisesta, tuotteiden laadusta ja liiketoiminnan tuloksellisuudesta.

K-kauppiaat rakentavat paikallisten asiakkaidensa tarpeita vastaavan valikoiman sekä palvelun heidän toiveitaan kuunnellen ja asiakastietoa hyödyntäen. K-ruokakauppias täydentää ketjunsa yhteistä valikoimaa muun muassa paikallisilta tuottajilta saatavalla lähiruoalla.

K-ruokakauppiaat tarjoavat asiakkailleen kilpailukykyiset hinnat, jotka mahdollistuvat Ruokakeskon keskitetyllä hankinnalla. Asiakkaat kohtaavat edullisuuden erityisesti Pirkka-tuotteina, ketjujen kampanjoina, kauppakohtaisina tarjouksina sekä K-Plussa-kanta-asiakasohjelman tarjoamina etuina.

Tehokkuus syntyy ketjutoiminnasta

Yli 900 K-ruokakauppaa tarjoavat asiakkaille kattavan verkoston. Noin puolet Suomen väestöstä asuu alle kilometrin päässä K-ruokakaupasta.

K-ruokakaupat muodostuvat neljästä ketjusta:

  • K-citymarketit tarjoavat asiakkaille laajimmat valikoimat päivittäis- ja käyttötavaroita sekä edullisen ostoskorin ja parhaat tarjoukset – joka päivä. Vahvuuksia ovat erityisesti tuore leipä, liha ja kala, hedelmät ja vihannekset, monipuolinen ruokaosaaminen sekä elämykselliset kaupat myyntiesittelyineen. Suomessa on 80 K-citymarketia.
  • K-supermarket on tavallista parempi ruokakauppa, jonka vahvuuksia ovat erinomainen palvelu ja laajat ruokatuotteiden valikoimat. Palvelevalta Herkkutorilta asiakas löytää liha-, kala-, ja ateriaratkaisut niin arkeen kuin juhlaan, ja kaupan valikoimissa on aina myös paikallisia tuotteita. Kasvavaan ketjuun kuuluu 210 kauppaa.
  • K-market on luotettava, palveleva, paikallinen ja asiakasta lähellä oleva lähikauppa. K-marketeista asiakas löytää hyvien perusvalikoimien lisäksi omassa uunissa paistetun leivän, tuoreet ja laadukkaat hedelmät ja vihannekset sekä parhaat lähipalvelut. Ketjuun kuuluu 452 kauppaa.
  • K-extra on henkilökohtaisen palvelun lähikauppa, josta asiakas saa päivittäin tarvitsemansa tuotteet. Ketjuun kuuluu 116 kauppaa.
 

Vuorovaikutusta sähköisesti

Keväällä 2012 lanseerattiin asiakkaiden arkea helpottava Pirkka resepti- ja ostoslistasovellus, jota voidaan käyttää iPhone-, Android- ja Windows-puhelimilla. Pirkka sähköiset palvelut ovat saaneet käyttäjiltään asiakastyytyväisyys- kyselyissä erinomaista palautetta. Facebookissa suuren suosion saavuttanut Pirkka laajeni vuonna 2012 myös muihin sosiaalisen median palveluihin, kuten Twitteriin,Google+-palveluun ja Pinterestiin mahdollistaen näin yhä vuorovaikutteisemman läsnäolon K-ruokakauppojen asiakkaiden kanssa.

 

K-ruokakauppojen toiminnassa hyödynnetään K-Plussan kanta-asiakastietoa erityisesti valikoimien muodostamisessa, hinnoittelun ohjauksessa, ketjumarkkinoinnissa sekä asiakastarpeita vastaavan kauppapaikkaverkoston suunnittelussa.

K-ruokakauppojen ja Ruokakeskon kilpailukykyä vahvistavat tehokkaat toimintatavat ja pitkäaikaiset yhteistyömallit valittujen kumppaneiden kanssa. Ostovolyymien yhdistämisellä saavutetaan merkittäviä hyötyjä sekä Suomessa että kansainvälisesti.

Jo kahtena vuotena K-ruokakaupoilla on ollut tyytyväisimmät asiakkaat, todettiin EPSI Ratingin asiakastyytyväisyys 2012 -tutkimuksessa. Kyseessä on riippumaton valtakunnallinen päivittäistavarakaupan asiakastyytyväisyystutkimus, jonka tekeminen Suomessa aloitettiin vuonna 2011.

Pirkka – korkeaa laatua, pysyvää edullisuutta ja vastuullisuutta

Pirkka-tuotesarjan yli 2 000 tuotteella on merkittävä asema osana K-ruokakaupan kokonaisvalikoimaa. Pirkka-tuotteissa yhdistyvät korkea laatu ja edullisuus.
Pirkka-brändin menestys useissa kuluttajatutkimuksissa on pitkäjänteisen työn tulosta. Sillä on kaupan omista merkeistä paras mielikuva suomalaisten kuluttajien keskuudessa.

Pirkka-tuotteita oli vuoden 2012 lopussa 2 201. Uusia Pirkka-tuotteita lanseerattiin 165. Pirkka Luomu -tuotteiden määrä kaksinkertaistui edellisvuoteen verrattuna, ja tuotteita oli jo 99. Pirkka Reilun kaupan tuotteita oli 37. Vuonna 2012 lanseeratulla Pirkka Lähellä leivottu –leivän tuoteperheellä vastattiin asiakkaiden kasvavaan lähiruoan kysyntään.

Kaikki Ruokakeskon ruokareseptit on kehitetty ja testattu Pirkka-tuotetutkimukseen kuuluvassa Pirkka-koekeittiössä. Näitä monipuolisia reseptejä julkaistaan
Pirkka-lehdessä, Pirkka.fissä, Pirkka-mobiilipalveluissa, K-ruokakaupoissa jaettavassa K-RuokaPirkka-lehdessä, Mitä tänään syötäisiin? -televisio-ohjelmassa, sosiaalisen median Pirkka-kanavissa sekä Pirkka-tuotteiden pakkauksissa.


Kespro tarjoaa alan parhaat hankintaratkaisut

Ruokakeskon tytäryhtiö Kespro on Suomen johtava hotelli-, ravintola- ja catering-toimialan (HoReCa) tukkukauppa, joka toimii sekä asiakasyritystensä että kuntien kumppanina Suomessa.

Kespro tuottaa asiakkailleen toimitus- ja noutopalveluja. Vuonna 2012 HoReCa-markkinat olivat Suomessa noin
2,7 mrd. euroa (oma arvio) ja Kespron markkinaosuus jatkoi kasvuaan.

Kespro tarjoaa asiakkailleen HoReCa-alan parhaat hankintaratkaisut. Kespro on alansa halutuin yhteistyökumppani. Taloustutkimuksen ja Otantatutkimuksen asiakastyytyväisyysmittauksissa Kespron asiakastyytyväisyys oli erinomainen. Laaja, asiakaslähtöinen valikoima käsittää ruokatuotteet, alkoholit, astiat ja kattaustuotteet. Kespron oma Menu-tuotesarja on monipuolinen, korkealaatuinen ja edullinen.